آموزش معلم
یادگیری تدریس به هدف معلم زبان انگلیسی شدن: شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان

مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 189-221

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.64791.658

چکیده
  یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...  بیشتر

آموزش معلم
طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش هویت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی

مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 201-237

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59441.579

چکیده
  ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
نقش ارزیابی مشارکتی در توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی از دیدگاه نظریه فعالیت محور

مینا سقای بلغاری؛ پرویز بیرجندی؛ پرویز مفتون

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 129-163

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.39946.375

چکیده
  در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت ...  بیشتر

تاثیر آموزش نوشتارِ تعبیه شده در سیستم، ژانر- محور با میانجی‌گری ساختاری و مدل سویلز درعملکرد نوشتاری زبان آموزان ایرانی: یک بررسی تطبیقی

علیرضا امجدی پرور؛ پرویز مفتون؛ مسعود یزدانی مقدم

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 29-59

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.36574.342

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر در مرحله ی اول معرفی یک راه حل آزمایشی برای رفع مشکلات مشاهده شده در پدوگوجی مهارت نوشتاری در ایران با ارائه ی مدلی جامع‌تر در تدریس ژانر-محور نوشتار می باشد. در مرحله ی دوم تحقیقی شبه آزمایشی اتخاذ گردید تا کارآیی این مدل در تدریس نوشتار تعیین گردد. این روش با روش های سنتیِ محصول محور و همچنین با روش ژانر-محورِ سویلز ...  بیشتر

استفاده فراگیران زبان انگلیسی از راهبردهای خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت تحصیلی آنان

سعید صفدری؛ پرویز مفتون

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 50-25

https://doi.org/10.22054/ilt.2016.7716

چکیده
  خود تنظیمی در یادگیری به صورت گسترده­ای در حوزه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات بسیاری، راهبردهای مورد استفاده فراگیران برای تنظیم فرایند یادگیری را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند. با این حال، خود تنظیمی انگیزشی بسیار کمتر مورد توجه واقع شده است. هدف این پژوهش بررسی و مطالعه رابطه میان خودتنظیمی انگیزشی و موفقیت ...  بیشتر